VERDENSMÅL STYRER PAKKEFIRMA
SwipBox gør nethandel mere bæredygtigt
SwipBox
Etableret i 2012 af Allan Kaczmarek og Clausen Group. I dag er blandt andet Vækstfonden medejer. Firmaet udvikler og driver bokse, hvor kunder kan afhente pakker. 91 ansatte, heraf 50 i Sønderborg. Afdelinger i København, Warszawa og Australien. Etablerede i 2018 selskabet Nordic Infrastructure sammen med PostNord.
Fire verdensmål er styrende for Sønderborg-virksomheden SwipBox, der udvikler og driver pakkeautomater i 62 lande. Alle aktiviteter kommer ind under en af de fire overskrifter
- Industri, innovation og infrastruktur
- Bæredygtige byer og lokalsamfund
- Ansvarligt forbrug og produktion
- Partnerskab for handling
Holder strøm i 10 år
Verdensmålene har sat retningen for udvikling af helt nye pakkebokse, som gør SwipBox langt mere
konkurrencedygtig. Den nye model kan stilles op på 10 minutter, og den bruger så lidt strøm, at batteriet kan holde i 10 år. Det betyder, at der kan stå en boks hvor som helst.
Løsningen rulles ud i Danmark under navnet Nærboks, som Sønderborg-firmaet driver sammen med PostNord. Efter en forsøgsperiode i Sønderborg og Kolding installeres omkring 10.000 bokse i hele landet. Nærboks kan i princippet bruges af alle, der skal sende noget til andre.
Timelevering af pakker
Alt er styret af apps. En til dem, der sender og én til dem, der skal modtage en pakke. Nærboks har alle data, så firmaet ved hele tiden, hvilke pakker der er i hvilke bokse, og hvor de skal hen. Princippet er, at du afleverer pakken i den nærmeste Nærboks, og at du henter din pakke i den nærmeste boks.
På den måde kan de have små elbiler kørende rundt i større byer og tømme og fylde bokse efter behov. I princippet kan Nærboks tilbyde timelevering, hvis en kunde har behov for det.
Bæredygtig nethandel
Direktør Allan Kaczmarek er med på, at transport af pakker fra en butik til en privatperson som udgangspunkt ikke er miljøvenlig. Det ville være bedre, at kunden cyklede ned i en butik og hentede sine varer.
Men internethandel er kommet for at blive, og det bliver ved med at udvikle sig. Vores mission er at gøre det så bæredygtigt som muligt, og der er masser af udviklingsmuligheder, konstaterer Allan Kaczmarek.
Genbrug kassen 1000 gange
Som acceleratorvirksomhed for FNs verdensmål er SwipBox i gang med at udvikle et retursystem for pakkeemballage. Det skal fungere på denne måde: Netbutikken lægger varen til hr. Hansen i en genbrugskasse og afleverer den i en boks.
Nærboks flytter den til en boks tæt på hr. Hansen, og der tager hr. Hansen sin vare og lader genbrugskassen stå. Så kan den bruges op til 1000 gange, og hr. Hansen slipper for at sortere pap fra og køre det til genbrugspladsen.
Nærboks arbejder blandt andet sammen med førende e-butikker om det nye retursystem.
Jeg kalder det for Tesla-princippet. Det skal være nemt og lækkert for kunden, og det skal være bæredygtigt. Vi skal ikke tage et step tilbage i udviklingen på grund af klimatruslen. Men vi skal bruge den til at udvikle nyt, siger SwipBox-direktøren.
Et andet udviklingsprojekt handler om termokasser til fødevarer. Det kræver blot et termometer og en fugtmåler i Nærboksen. Så kan systemet bruges til at bringe mad ud, igen uden spild af emballage.
”VORES MISSION ER AT GØRE DET SÅ BÆREDYGTIGT SOM MULIGT, OG DER ER MASSER AF UDVIKLINGSMULIGHEDER ,,
Investering i ny logistik
SwipBox har siden sin start i 2012 måttet hente ny kapital flere gange, men hverken hovedaktionærerne Clausen Group og Vækstfonden eller direktør Allan Kaczmarek ryster på hånden.
Der er investeret milliarder af kroner i at opbygge et dansk fibernet, så der er styr på data-logistikken til internethandlen. Vi arbejder på den fysiske logistik, og det koster også penge. Vi kunne lave overskud fra i morgen, hvis vi lod være med at investere nyt, men vi tror fuldt og fast på den her idé, fastslår Allan Kaczmarek.
Netbutikker i Sønderborg
Allan Kaczmarek er glad for Sønderborgs målrettede arbejde med klima og CO2 og deltager meget gerne i fælles projekter.
Det kan være sammen med detailhandlen i Sønderborg. Vi mener, at alle butikker skal være en del af den digitale tidsalder, og vi kan hjælpe med en kanal, så butikkerne nemt og hurtigt kommer ud til langt flere kunder, lover SwipBox-direktøren.