Grøn Vækst Sønderborg

DANFOSS ER HELT ELEKTRISK MED TRANSPORT

Elektrificering er fremtiden for Danfoss Power Solutions

Danfoss Power Solutions

Global leverandør af mobilhydraulik og elektriske løsninger til byggesektoren, landbruget og andre markeder for on- og off-highway køretøjer og udstyr.

Elektrificering. Det er fremtidsudsigten for Danfoss Power Solutions, der i dag står for over en tredjedel af Danfoss’ omsætning – og med overtagelsen af Eaton Hydraulics for over halvdelen. Danfoss Power Solutions laver hydraulik, elektronik, software og elektriske løsninger til arbejdshydraulik og transmission for alle slags maskiner

Styrker

Energieffektiviser og spar på CO2’en

Henrik V. Jørgensen, der er chef for Controls Division fortæller, at Danfoss er godt på vej ind i bus- og lastbilsmarkedet, som også er ved at blive elektrificeret. Som alt andet i Danfoss handler det om at hjælpe kunderne med at udnytte energien så effektivt som muligt og at udlede så lidt CO2 som muligt.

For Danfoss Power Solutions er nøglen til det hele et meget avanceret og brugervenligt software-værktøj PLUS+1®, som er udviklet og udbygget siden 2007. Power Solutions har i dag 250 softwareingeniører, som arbejder med digitale løsninger. 5000 Danfoss-kunder er linket op til systemet, og den viden, Danfoss har gennem alle deres løsninger, giver den internationale Nordborg-virksomhed en stærk position i markedet.

Vi har gennem årene opkøbt de bedste virksomheder i verden til elektriske komponenter. Når vi kobler dem med Danfoss’ viden og vores software, har vi et meget attraktivt set-up, forklarer Henrik V. Jørgensen.

Billede: Henrik V. Jørgensen på fabrikken i Nordborg, hvor Danfoss udvikler og producerer alt til elektrisk hydraulik. 

Satser på Eldrevet Busser og lastbiler 

Blandt opkøbene er finske Visedo, som laver elektriske motorer til blandt andet færger, og amerikanske UQM Technologies, som blandt andet laver elmotorer til busser. De to er nu omdøbt til Danfoss Editron, som i øvrigt står bag den fuldelektriske Ærøfærge, Ellen.

Når vi taler større køretøjer, er der ikke et reelt marked endnu. Men det er på vej, og Danfoss skal være med. I dag sælger vi løsninger til hydrauliske transmissioner for over 1 mia. euro om året. Vi skal være med, når det går over til el, fastslår Henrik V. Jørgensen.

Danfoss Power Solutions har netop vundet en kontrakt om at levere invertere til en stor producent af busser og lastbiler, som satser på el som fremtidig drivkraft. 

Billede: En eltavle kan fylde en halv hal, og det er i følge René K. Johannsen (th.) et basisprodukt, der aldrig går af mode.

Ud Over landegrænserne

Staten Californien har lagt en plan for at blive fuldt elektrisk, så der bliver et stort marked for dem, der kan levere driftssikker og billig elforsyning til store køretøjer til den amerikanske vestkyst.

Danfoss ejer 60% af den amerikanske virksomhed Hydro-Gear, der laver hydrostatisk transmission til professionelle plæneklippere. Her er et udviklingsprogram i gang med at gå over til eldrevne og selvkørende maskiner.

Danfoss-teknologi sidder i mange af verdens traktorer og entreprenørmaskiner, og også her er elektrificeringen lige om hjørnet. Men inden da er der masser af energi at spare.

Henrik V. Jørgensen nævner som eksempel nyudviklede ventiler til skovmaskiner, som bruger 25% mindre diesel. Det betyder, at maskinen skal køre mindre frem og tilbage for at tanke brændstof og sparer både energi og arbejdstid.

Den slags projekter laver vi masser af for kunder i hele verden, og med stor glæde. Samtidig skal vi følge med og udvikle løsninger og software til fremtidens behov, hvor elektrificering er overskriften, smiler Henrik V. Jørgensen.

 

”VI HAR GENNEM ÅRENE OPKØBT DE BEDSTE VIRKSOMHEDER I VERDEN TIL ELEKTRISKE KOMPONENTER ,,