De fem første initiativer
Fem strategiske initiativer skal udnytte vækstpotentialet
Fem strategiske initiativer skal udnytte vækstpotentialet
Sønderborg-området er kendt for at sætte handling bag ordene. Det gælder også parterne bag dette initiativ. Vi har sat fem strategiske initiativer i gang for at sætte turbo på at udnytte vækstpotentialet i Sønderborg-området.
1.
Demonstratorium
2.
Nye udviklingsprojekter
3.
Climate Action Planning
4.
Markedsføring
5.
Erhvervsturisme
1. Demonstratorium
Vi skal samle og vise alle de gode løsninger til den grønne omstilling, virksomheder i Sønderborg-området udvikler. Den primære målgruppe er andre byer, som har behov for svar på, hvordan de kan opnå CO2-neutralitet.
Derudover henvender det sig til andre potentielle kunder, investorer og samarbejdspartnere, som kan se en lang række forskellige løsninger og services fungere i praksis indenfor et begrænset geografisk område.
Alle virksomheder, der arbejder med grøn omstilling, kan bidrage til demonstratoriet og få gavn af den fælles synliggørelse af de mange kompetencer i området.
Tovholder
ProjectZero Business sammen med Energy Cluster Denmark, CLEAN og SDU.
2. Nye udviklingsprojekter
Med udgangspunkt i applikationsgrupper skal vi udvikle nye løsninger.
Metoden er at identificere særlige udfordringer hos offentlige og private virksomheder og at samle virksomheder i Sønderborg-området, som kan udvikle de rette løsninger. Det vil ofte ske i samarbejde med SDU eller en anden forsknings-/uddannelsesinstitution.
Sønderborg Vækstråd, CLEAN og Energy Cluster Denmark hjælper med at facilitere og skaffe finansiering.
Tovholder
Sønderborg Vækstråd sammen med Energy Cluster Denmark, CLEAN og SDU.
3. Climate Action Planning
I kraft af ProjectZero har Sønderborg en særlig viden om at planlægge en bys strategiske klimaindsats. Den skal fortsat videreudvikles og videreformidles til byer i hele verden, som efterspørger denne kompetence.
Climate Action Planning skal således være med til at trække besøgende til områdets demonstratorium og er et vigtigt element i at markedsføre Sønderborg.
Tovholder
ProjectZero sammen med Sønderborg Kommune.
4. Markedsføring
Klima og digitalisering er hot blandt unge – og Sønderborg-området har et stærkt udgangspunkt. Den historie skal fortælles vidt og bredt for at tiltrække unge til de tekniske studier og til virksomhederne. Og for at markedsføre Sønderborg-området som et attraktivt sted at bo.
Tovholder
Sønderborg Kommune sammen med alle aktører i Grøn Vækst Sønderborg.
5. Erhvervsturisme
Det skal være nemt og attraktivt for alle typer erhvervskunder at besøge Sønderborg-områdets demonstratorium. Et målrettet set-up skal markedsføre demonstratoriet, tiltrække besøgende og hjælpe dem med at få den bedst mulige oplevelse, når de er i området.
Tovholder
Sønderborg Kommune sammen med ProjectZero Business.